Księgowość pełna i uproszczona

Księgowość pełna i uproszczonaCzym różni się księgowość uproszczona od pełnej księgowości?

Najprościej rzecz ujmując, te dwa sposoby opodatkowania różnią się między sobą sposobem prowadzenia ksiąg handlowych. Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, jaką księgowość wybrać. Warto zapoznać się z dwoma rodzajami, aby podjąć rozsądną i świadomą decyzję.

Księgowość uproszczona jest to sposobów podstawowy, bazujących na prostych zasadach i narzędziach. Małe przedsiębiorstwa mogą wygodnie rozliczać się w oparciu o taką uproszczoną księgowość, dane gromadzone są za pomocą prostych metod, wszystkie funkcje sprowadzają się do obliczania podatków do zapłacenia.

Uproszczona księgowość dzieli się na trzy formy. Pierwsza z nich to ewidencjonowany ryczałt. Stosując go płacimy podatek, który uzależniony jest od przychodów. W tym rozwiązaniu pomijane są koszty jego uzyskania. Druga forma to karta podatkowa. Jest ona przeznaczona tylko dla niewielu firm, które płacą co miesiąc określona kwotę podatku. Trzecia forma jest najbardziej znana: to podatkowa księga przychodów i rozchodów. Metoda jest prosta, ale czasem warto skorzystać przy jej wypełnianiu z pomocy specjalisty, zwłaszcza na samym początku prowadzenia działalności (np. w Krakowie z biura rachunkowego Zysk).

Z kolei pełna księgowość jest systemem bardziej rozbudowanym, zaawansowanym i trudniejszym w prowadzeniu, wielokrotnie wybór tej metody opodatkowania wiąże się z zatrudnieniem specjalisty z zakresu księgowości. Pełna księgowość ma za zadanie stworzyć nam spójny obraz finansów danej firmy. Mimo skomplikowanego prowadzenia pozwala jednak na sprawowanie kontroli nad finansami przedsiębiorstwa, jest nowoczesnym i profesjonalnym narzędziem. Z takiej księgowości muszą korzystać wszystkie firmy, które w poprzednim roku przekroczyły osiemset tys. euro dochodu. Dziś jednak można używać nowoczesnych pomocników w formie programów komputerowych do księgowości pełnej. Takie innowacyjne aplikacje, dostępne również w wersji online, pozwalają na automatyzowanie procesów oraz ułatwienie prowadzenia ksiąg handlowych przedsiębiorstwa.

Komentarze